Saturday, August 18, 2007

Rég nem írtam, gondoltam, egy időre félreteszem a klaviatúrát. Túl sok szó gyűlt össze, hozták őket a gyakran kéretlen és kellemetlen gondolatok: ideje volt rendszerezni, szétválogatni őket. Meg persze azért is, mert két hónap relatív nyugalma, bizakodása, pozitivitása után – ezt a periódust elsősorban a szigetnek és a szigeti embernek köszönhetem – , ahogy az várható volt, rám esett, és alaposan hókonbaszott a magány és a szomorúság. Szomorúan pedig, ez alkati problémám, nem tudok írni, de legalábbis befejezni a félig megírt mondatokat. Illetve, eddig meg se próbáltam.

Magányt írtam: nem egyedüllétet. Egyedüllétről nincs szó, még akkor, sem, ha igaza volt Y-nak, aki egyszer, amikor úgy istenigazából meg akart bántani – ebben, nő, igazán jó volt –, azt mondta, az ő kifejezetten ilyen alkalmakra tartogatott oxfordi akcentusában: „Well, we both know that you're socially awkward". Nem tévedett nagyot; szerencsére akad pár barát, akiknél akkor is jó vagyok egy-egy pofa sörre, ha aszociális periódusomat élem.

Nem egyedül, de magányos vagyok, így választottam. Megértettem, a problémák, gondok, fájdalmak, épp úgy, mint az öröm, sikerélmény, eufória, legszemélyesebb tulajdonomat képezik. Megoszthatom, néha meg is kell osztanom őket a hozzám közel állókkal, de óvatosan: ha túl sokat beszél róluk az ember, csak súlyosabbá, jelentőségteljesebbé válnak. Ráadásul a barátaimat is szomorúbbá teszik.

Magányos vagyok: de most nem próbálok pánikszerűen elmenekülni ez elől. Pedig a magány nálam kínos témának számít, talán azért, mert a família többi férfitagjához hasonlóan én is hajlamos vagyok rá, hogy egy párkapcsolattal, egy másik ember jelenlétével támogassam meg billegő önértékelésemet: persze, sikertelenül.

Ez a mi családi karmánk. Ez az oka annak, hogy apám lassan, megfontoltan halálraissza magát. (Anyám tekintetében, ha ránéz, bár gyűlöli őt az erőszakos kitörések, részeg veszekedések miatt, tisztán látni a szánalmat ez iránt az ember iránt, akit, persze, a szánalma csak még mélyebbre taszít a maga magányos, alkoholista valóságába.) És annak is, hogy a nagyapám, aki egyébként decens, jóravaló ember volt, a kertjébe, a virágai közé menekült a családi élet felelősége és problémái elől. (Nagyanyám olyan kemény nő volt, hogy a háború után egymaga szöktette meg az öreget, egy egész szakasszal együtt egy németországi fogolytáborból, marhavagonban. A halálos ágyán elmesélte, szeretőket tartott, mert „Tudod, kisfiam, a Mikivel nem nagyon mentek a dolgaink az ágyban.”)

Mint ők, sokáig én sem társat: pesztrát és támogatót kerestem a nőkben. Erre a szerepre pedig csak a despotahajlamú, erőszakos nők alkalmasak. Akik persze, hisz erre kaptak felkérést, nem engedik, hogy társuk a saját, őszinte módján, tiszta lelkiismerettel élje az életét.

Nem akarok úgy járni, mint ők, ezért megpróbálom máshogy csinálni. Lekopogok, mondjuk, egy nyavalygós, hosszúra nyúlt posztot, amiről tudom, hogy T gondterhelten vakarja majd a fejét, ha olvassa, és megállapítja, hogy megint fellengzősen és terjengősen írok. De bízom benne, hogy megérti, nekem ez most segít. Igyekszem tudatosítani magamban, hogy a rossz érzések mellett a jók is bennem születnek, és más, hasonlóan egyszerű igazságokat, amikről minden banalitásuk ellenére, mégis mindig elfelejtkezem. És persze megpróbálom elfogadni a magányt: megbarátkozni vele és rajta keresztül magammal, hogy, ha majd készen állok rá, társa és ne pesztráltja, támogatottja lehessek valakinek.

4 comments:

FlyingWhale said...

Végre megértetted és nem arról szól a poszt, hogy a nő Cosmopolitan-olvasó hülye individualista picsa ...
Azt látom, hogy végre érsz. Mint az alma a fán. És ha jól csinálod, ha nem felejted el az egészet holnapra, akkor a sok-sok küzdelmen és feladaton keresztül egy egész, kerek emberré válsz. Hiszen mi más is lehetne az élet értelme?

the hatter said...
This comment has been removed by the author.
the hatter said...

Kedves, a NŐ számomra eddig sem ezt jelentette. De azért elég sok ilyennel találkoztam már.

Anonymous said...

hm. egy jó kis hullámvölgy... élvezd ki alaposan, mert nemsokára jobb lesz, és akkor már bánhatod, ha nem ittad ki minden cseppjét.

nem mellesleg azt hiszem, ugyanazt a korsót csócsálgatjuk épp. egy kedves barátom szólását tudom idézni hasonló helyzetekre:
- what man got to do, got to do...

üdv mesterem. gyere ha kiforraltad. én épp most vettem egy vitorlás-kúrát. segített a relax.